Pravi naslov za kadrovske rešitve
EVIDENCA DELOVNEGA ČASAZakaj je potrebno voditi evidenco delovnega časa?
Delodajalec je dolžan dnevno voditi evidenco
- o izrabi delovnega časa zaposlenih delavcev v skladu z določili Zakona o evidencah na področju dela in socialne varnosti;
- prihoda in odhoda ter števila dejansko opravljenih ur začasnega ali občasnega dela, ki ga pri delodajalcu opravljajo upokojenci v skladu z določili Zakona o urejanju trga dela.
Delodajalec lahko le na podlagi točne in natančne evidence dokazuje, da spoštuje zakonska določila o delovnem času, obveznih odmorih in počitkih ter letnem dopustu.
Delodajalec je dolžan spoštovati določila
Zakona o delovnih razmerjih, zlasti:
- da ima delavec 30-minutni dnevni odmor (kadar delavec dela 8 ur na dan; kadar pa dela najmanj 4 ure na dan, je konkreten vsakodnevni odmor sorazmeren dolžini dnevnega delovnega časa)
- da ima delavec 12-urni dnevni počitek (v primeru neenakomerno razporejenega ali začasno prerazporejenega delovnega časa 11-urni; oboje v obdobju 24 ur; v času dnevnega počitka ne dela niti ni v pripravljenosti ali dežurstvu)
- da ima delavec 24-urni tedenski počitek (poleg dnevnega počitka; tedenski počitek je lahko je strnjen v dveh tednih, kar pomeni, da delodajalec lahko zagotavlja vsak drugi teden 72 ur oz. 70 ur nepretrganega počitka)
- da delavec dela največ 56 ur na teden (v primeru neenakomerno razporejenega ali začasno prerazporejenega delovnega časa ali nadurnega dela)
- da opravlja nadure v okviru časovnih omejitev (največ 8 ur na teden, največ 20 ur na mesec, delovni dan največ 10 ur – vse to v povprečju v 6 mesecih; največ 170 nadur na leto oz. s soglasjem največ 230 nadur na leto)
- da opravlja nočno delo v okviru časovnih omejitev (periodična izmenjava – ponoči najdlje en teden, delovni čas ponoči največ 8 ur – v povprečju v 4 mesecih)
- da delavec izrabi letni dopust (vsaj 2 tedna v enem delu)
- da so nosečnice, starši, mladoletni in starejši delavci ter invalidi deležni posebnega varstva glede delovnega časa (neenakomerno razporejen in začasno prerazporejen delovni čas, nadurno delo), odmorov, počitkov in nočnega dela ter letnega dopusta.
Zakona o urejanju trga dela
- da upokojenci opravljajo začasno ali občasno delo v skladu z omejitvami (posamezen delavec največ 60 ur na mesec, posamezen delodajalec od skupno največ 100 ur do 1.050 ur na mesec – odvisno od števila zaposlenih).
Delodajalec lahko le na podlagi točne in natančne evidence pravilno izplačuje prejemke iz delovnega razmerja:
- plača: za čas efektivnega dela in čas odmora med dnevnim delom
- nadomestilo plače: za čas upravičenih odsotnosti (višine nadomestil in osnove za obračun so za različne primere odsotnosti različne)
- dodatki, ki izhajajo iz razporeditve delovnega časa (za nočno delo, nadurno delo, delo v nedeljo, delo na praznike in dela proste dneve po zakonu; v skladu s kolektivnimi pogodbami pa tudi npr. za čas pripravljenosti, za deljen delovni čas, …)
- povračilo stroškov za prehrano (za tiste dni, ko delavec dela najmanj 4 ure na dan; višje povračilo za daljši dnevni delovni čas v skladu z določili kolektivne pogodbe)
- povračilo stroškov za prevoz na delo in z dela (za tiste dni, ko delavec pride na delo; če pride dvakrat ali večkrat, ustrezno višje)
- povračilo stroškov na službenem potovanju.
Terjatve iz delovnega razmerja zastarajo v roku petih let.
Delodajalec lahko na podlagi evidence delovnega časa smiselno in učinkovito organizira delovni proces:
- izogibanje nepotrebnim naduram (namesto dražjih nadur uvedba neenakomerno razporejenega ali začasno prerazporejenega delovnega časa)
- optimalni urniki (v okviru začasno prerazporejenega delovnega časa poskrbi, da delavci, ki imajo presežne ure, le-te izrabijo, delavci, ki imajo primanjkljaj ur, pa le-te doprinesejo)
- plačilo presežnih ur, če jih ni mogoče izrabiti (ob zaključku referenčnega obdobja).
OPOZORILO: potrebno je preveriti tudi določila kolektivnih pogodb (dejavnostnih in podjetniških), splošnih aktov delodajalca in konkretnih pogodb o zaposlitvi.
ZA REŠITVAMI KADROVSKIH PROBLEMOV STOJIMO STROKOVNJAKI
Kami, d.o.o., Ljubljana
Podmilščakova ulica 36
1000 Ljubljana
01 43 11 290
0590 53 642
041 670 646
031 378 154
faks: 01 43 02 299
kadrovska@kami.si
Spletna stran za funkcionalnost uporablja piškotke, ki ne hranijo osebnih podatkov. Z nadaljevanjem obiska strani soglašate z njihovo uporabo. Več informacij